درس مطالعات اجتماعي با توجه به رويكرد كلي برنامهٔ درسي ملي مبني بر فطرت گرايي توحيدي و اهتمام به شكوفايي آن، سعي ميكند زمينههاي تربيت فردي و اجتماعي نوجوانان را فراهم آورد. ازاينروي، هدف غايي اين درس تربيت افرادي مؤمن، مسئول، توانمند و آگاه در زندگي فردي و اجتماعي، پاي بند به اخلاق و ارزشهاي ديني و علاقهمند به ايران و هويت فرهنگي تمدني آن است. اين درس پيوند نزديكي با مهارتهاي زندگي دارد.
دوره تحصيلي:
دوره اول آموزش متوسطه› پايه هفتم
سال تحصيلي: 97-98
نام كتاب: مطالعات اجتماعي پايۀ هفتم دورۀ اوّل متوسطه
پديدآورنده: سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي
مديريت برنامهريزي درسي و تأليف: دفتر تأليف كتابهاي درسي عمومي و متوسطه نظري
مديريت آمادهسازي هنري: ادارهي كل نظارت بر نشر و توزيع مواد آموزشي
سال انتشار و نوبت چاپ: چاپ ششم 1397
مطالعات اجتماعي يك حوزهٔ مهم يادگيري است كه از انسان و تعامل او با محيطهاي گوناگون در زمانهاي مختلف (حال، گذشته و آينده) و جنبههاي گوناگون اين تعامل (سياسي، اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، محيطي و…) بحث ميكند. به همين دليل، اين حوزه، مفاهيم رشتههاي متعدّد و مختلف چون تاريخ، جغرافيا، مدني، اقتصاد، حقوق، مردمشناسي و نظاير آن را دربرميگيرد.
در برنامهٔ درسي جديد مطالعات اجتماعي، بهمنظور سازماندهي تلفيقي محتوا، پنج حوزهٔ موضوعي انتخابشده است: 1- فضا و مكان 2- زمان، تداوم و تغيير 3- فرهنگ و هويت 4- نظام اجتماعي 5- منابع و فعاليتهاي اقتصادي. هريك از اين حوزهها ناظر به تعدادي از رشتههاي مذكور است.
اين كتاب شامل 12 فصل و 24 درس است كه در هر فصل، دو يا چند حوزهٔ موضوعي و مفاهيم كليدي مربوط به آنها با يكديگر تلفيق شدهاند.
سرفصلهاي مطرحشده در اين كتاب به شرح زير ميباشد:
فصل اول: حقوق و مسئوليتهاي مافصل دوم: قانون، قانونفصل سوم: مقابله با حوادثفصل چهارم: توليد، توزيع، مصرففصل پنجم: محيط زندگي خود را بشناسيمفصل ششم: از زيستگاههاي ايران حفاظت كنيمفصل هفتم: جمعيت و منابعفصل هشتم: گردشگري در ايرانفصل نهم: سرزمين ما، كاوش در گذشتههاي دورفصل دهم: شكلگيري امپراتوريهاي بزرگ در ايران باستانفصل يازدهم: اوضاع اجتماعي – اقتصادي ايران باستانفصل دوازدهم: فرهنگ و تمدن در ايران باستان
منبع: roshd