قنات:
كشور ايران به علت شرايط ويژه جغرافيايي در رديف مناطق خشك جهان، و ميانگين بارندگي سالانه ي آن كمتر از ميانگين بارندگي در سطح جهان است و اين مقدار كم بارندگي هم يكنواخت در سطح كشور توزيع نمي شود.
به همين دليل نياز به حفر قنات در برخي مناطق ايران وجوددارد. كندن قنات در دل زمين هاي خشك و نيمه خشك گرچه با هدف شرب، كشاورزي و دامپروري انجام ميگرفته اما منظور اصلي رونق اقتصادي – اجتماعي بوده است. با كندن قنات، آب از راه بسيار دور به روستاي مورد نظر منتقل ميشد. اما همين كار ابعاد اجتماعي نيز پيدا ميكرد. براي نمونه، مقرراتي براي چگونگي استفاده از آب بين روستاهايي كه قنات از آنها عبور ميكرد، منعقد ميشد.
بازنويسي پديده هاي ستون سوم جدول (ص 11)
زلزله به جهان طبيعي تعلق دارد ولي بدليل تاثيري كه در كنش هاي اجتماعي انسان ها دارد و همچنين ارتباطي كه با زندگي اجتماعي پيدا مي كند درون جهان اجتماعي قرار ميگيرد. بقيه موارد نيز از حيث مواد اوليه به جهان طبيعي تعلق دارند ولي شكل و ساخت آنها حاصل كنشهاي انساني است و لذا درون جهان اجتماعي قرار ميگيرند.
- تامل كنيد. (ص 12)
در باره پديده هايي كه در ستون جدول مربوط به اين درس نوشته ايد، يك بار ديگر تامل كنيد ، در چه صورتي مي توان پديده هاي مربوط به اين ستون را در ستون اول قرار داد؟
در صورتي كه در زندگي انسان ها تاثير گذار باشند يا به زندگي اجتماعي انسان ارتباط پيدا كنند مي توانند به جهان اجتماعي وارد شوند. از آن جا كه همهي آنها با زندگي اجتماعي انسان ارتباط دارند همهي آنها در ستون اول يعني درون جهان اجتماعي قرار ميگيرند و نبايد پنداشت كه فقط پديدههاي اجتماعي، درون جهان اجتماعي قرار دارند. البته ورود پديدههاي طبيعي و فراطبيعي در جهان اجتماعي به معني تغير ماهيت آنها نيست؛ آنها همچنان پديدهاي طبيعي يا ماورا طبيعي هستند.
- آيا پديده هاي گذشتگان، آيندگان، سياهچاله ها، ويروس درون جهان اجتماعي قرار مي گيرند؟ چگونه؟ بلي قرار ميگيرند.
گذشتگان؛ از اين جهت كه انسانها از دستاوردهاي گذشتگان استفاده مي كنند و وقايع گذشته در زندگي انسانهاي امروزي تاثير گذار هستند درون جهان اجتماعي قرار مي گيرند. مانند واقعهي عاشورا كه پس از گذشت بيش از 1300 سال، روي زندگي مردم تأثير دارد؛ مانند عزاداري كردن براي امام حسين(ع) و يا مبارزه با ظلم و ظالم. آيندگان نيز، بدليل تاثيري كه رفتار ما در زمان كنوني در زندگي آيندگان دارد درون جهان اجتماعي قرار مي گيرد. براي نمونه، ما در مصرف منابع طبيعي صرفهجويي ميكنيم تا آيندگان با كمبود منابع طبيعي روبرو نشوند.
سياهچالهها، از اين جهت كه ذهن بشر(دانشمندان و محققين) را به تحقيق و شناسايي و كسب اطلاعاتي در مورد اين پديده ها وا مي دارد، درون جهان اجتماعي قرار ميگيرند. ويروس؛ بدليل تاثيري كه ويروس ها در به خطر انداختن سلامت انسان ها دارند و براي مقابله با آنها نياز به دانش بشري، ساخت انواع داروها، تربيت پزشك و تحقيات پزشكي است. پس درون جهان اجتماعي قرار گيرد.
پاسخ فعاليتهاي درس دوم
تامل كنيد( ص 15)
رديف
عناصر يا اجزاء
رابطه
1
معلم
تدريس ميكند
2
دانش آموز
درس را فرا مي گيرد.
3
كتاب
حاوي مطالبي براي آموزش مي باشد
4
تخته سياه
بعنوان ابزار به تدريس بهتركمك مي كند
5
گچ
بعنوان ابزار آموزشي استفاده مي شود.
مقايسه كنيد( ص 17)
ورزشگاه
جامعه
خانواده
مجموعه اجزاء و عناصر ورزشگاه
جهان اجتماعي
اعضاء خانواده(پدر، مادر و ....
ساختار ورزشگاه
ساختار اجتماعي
روابط همسري، فرزندي
ساختمان ورزشگاه
نظام اجتماعي
نظام خانواده
گفت وگو كنيد ( ص 19)
- خانواده: عناصر واجزاء اين نهاد تشكيل شده از نقش هايي مانند زن وشوهر با الگوهاي عمل مربوط به اين نقش ها و با اضافه شدن فرزند به خانواده نقش هاي پدري- مادري- فرزندي شكل مي گيرد كه الگوهاي عمل جديدي را نيز بوجود مي آورد.
- قتصاد: اين نهاد تشكيل شده از اجزايي مانند نظام توليد، نظام توزيع و نظام پولي و بانكي كه به توليد و مبادله ي كالا وخدمات با نظارت سيستم پولي هر كشور مي پردازد.
- سياست: عناصر و اجزاء اين نهاد قوه مقننه، مجريه و قضائيه مي باشد كه با قانونگذاري و اجراي قوانين توسط قوه مجريه و نظارت قوه قضائيه بر حسن اجراي آن همراه مي باشد.
به چند گروه تقسيم شويد: و در باره ساختار و روابطي كه بين نهادهاي مختلف جامعه وجود دارد، گفت گو كنيد.
- نهاد خانواده با توليد مثل از يك طرف نيروي كار و از طرفي نيروي مصرف كننده براي نهاد اقتصادي فراهم ميآورد و نهاد اقتصادي وظيفه تامين امكانات مادي و مالي خانوادهها را بر عهده دارد. نهاد سياست هم با برنامهريزي و سياستگزاري بر هر دو نهاد تاثير گذار است. نهاد خانواده نيروي انساني در اختيار نهاد آموزش وپرورش قرار ميدهد و اين نهاد نيروي انساني تربيت شده را به ساير نهادها مي دهد.
منبع: qomsoci.blogfa